måndag 29 juni 2009

DEPRESSIONSHETTA


om du berättar att du har lidit av depression blir jag nyfiken. om du har haft drogproblem eller genomgått en större livskris blir jag lite blöt i trosorna. om du har problem i din relation till din pappa som är en skitstövel går det för mig.

"depressionshet" är ett begrepp jag regelbundet använder. jag vet inte riktigt varför eller vad det ska vara bra för, men jag dras till killar och män med problem. kanske besitter jag ändå lite av de där modersinstinkterna, som jag har hört ska förekomma hos folk av kvinnligt kön. någonstans trivs jag med att vara den där personen som bär upp hela relationen, som bryr sig om och som strävar efter att få den andra personen att må bättre. jag kan liksom inte alls identifiera mig med den där kvinnan som behöver skydd och hjälp från mannen, hon som tas om hand. för när jag tänker efter har jag bara fastnat i de där relationerna där jag får och måste ta hand om allt. detta är ju så klart ett problem för det leder ofta till enorma självuppoffringar från min sida och någonstans där förlorar jag en del av min självaktning. 

men hur tusan ändrar man sina preferenser? hur lär man sig inta en annan roll i en kärleksrelation? hur ska jag förstå att männen med problem oftast innebär just problem och kommer jag någonsin vilja vara den i förhållandet som kan slappa, luta sig mot hans stabila axel och känna mig helt bekväm och stimulerad i hans välmående?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar